Ján Mikolaj mégis felrúgta a status quót?
![]() |
Mit és mennyit tanulnak majd?
|
Ján Kroąlák illusztrációs felvétele
|
Az MKP és a pedagógustársadalom által az új közoktatási törvénnyel kapcsolatban megfogalmazott három kifogás közül az egyik legfontosabb esetében úgy tűnik, nem lépett vissza az SNS által jelölt miniszter. Ha a következő hetekben nem változtatják meg a most elfogadott kerettantervet, már szeptembertől az alapiskolák első évfolyamától kezdve ugyanannyi szlovákóra vár a még csak írni és olvasni tanuló gyerekekre, ahány magyar nyelvi óra – közben ez utóbbiak foglalják magukba az írás és olvasás óráit is. „A gyerekek nem tanulhatják az államnyelvet akkor, amikor még írni és olvasni sem tudnak, csak az alapokat tanulják” – mondta lapunknak az egyenlő óraszámokról Zuzana Humajová, a Konzervatív Intézet oktatási szakértője, aki az elmúlt években több kollégájával együtt a közoktatási reform megalkotásán dolgozott, és a Ján Mikolaj által benyújtott jogszabálytervezet kritikusai közé tartozik. „A kisebbségi gyerekek számára az államnyelv gyakorlatilag idegen nyelvnek számít, tehát először írni, olvasni, számolni kell megtanulniuk, aztán lehet csak adekvát számú szlovák órájuk az iskolában” – tette hozzá Humajová. „Nem tartom szükségesnek az államnyelvi órák megerősítését az anyanyelvi órák rovására, ugyanis a gyerekek számára az anyanyelv jelenti azt az eszközt, amelyen keresztül a többi tantárgyat is elsajátítják” – fejtette ki a szakember. Humajová szerint pont azért kellene több anyanyelvi órának lennie az alsó tagozaton – ez a jelenleg érvényes tanterv szerint most még így van –, hogy az ismeretek megszerzésére szolgáló eszközt, az anyanyelvüket jobban elsajátítsák gyerekek.Az alapiskolák felső tagozatain már most is egyenlő számú magyar és szlovák nyelvi óra van – heti öt –, ám a jelenleg érvényes tantervek szerint az első négy évfolyamban átlagosan két órával több magyar óra van. Ennek fő oka az, hogy az írás és olvasás órák magyarul vannak tartva. A pedagógusok már korábban is kétségbe vonták a heti egy-kettővel több szlovák óra hatékonyságát. „Nem hiszem, hogy ha egy-két órával több szlovák óra lenne, annak komoly hatása lenne a tanulók nyelvtudására” – mondta korábban lapunknak Morvay Katalin, a pozsonyi Duna Utcai Alap?iskola igazgató-helyettesnője.Még változhat a kerettanterv?„A pedagógiai intézet hajlandó meghallgatni a szakemberek véleményét” – mondta lapunknak az oktatási tárca szóvivője. Arra viszont nem tudott válaszolni, hogy a meghallgatáson túl az észrevételek akceptálására és a most elfogadott kerettanterv megváltoztatására is hajlandó-e az intézet. A miniszter eredetileg a közoktatási törvény tervezetébe építette bele a magasabb szlovákóraszámot. „A szlovák nyelvi órákat ugyanolyan vagy magasabb óraszámban kell oktatni a kisebbségi iskolákban, mint az anyanyelvi órát” – állt a parlament által első olvasatban már elfogadott tervezetben. Mikolaj a múlt hét elején jelentette be, hogy a tárca javaslatára ez megváltozik, és az „olyan óraszámban kell oktatni az államnyelvet, hogy biztosítva legyen a nyelv elsajátítása” megfogalmazás kerül a helyébe. Ez egy?értelmű visszalépést jelentett a korábbi állásponthoz képest, ám a tárcavezető már akkor jelezte, az állami kerettantervben az szerepelhet majd, amit eredetileg a törvénybe foglalt. Csütörtökön ez bekövetkezett, ám a kerettantervet egyszerűb?ben meg lehet a későbbiekben is változtatni, mint az egész törvényt – a dokumentumról ugyanis nem a parlament szavaz, a pedagógiai intézet javaslatára a miniszter dönti el, mi lesz benne. A minisztérium szerint a dokumentum „összhangban van a tárca korábban megfogalmazott hosszú távú céljaival és a kisebbségeket érintő nemzetközi dokumentumokkal is”. Az MKP szerint viszont a magasabb szlovákóraszám a Robert Fico kormányfő által 2006-ban megígért nemzetiségi status quo felrúgását jelentené.Gyorsan összedobott törvényAz új közoktatási törvény rendelkezései alapján szeptembertől az alapiskolák első és ötödik, illetve a gimnáziumok első osztályában tanítanának az új tanterv szerint, a többi évfolyamban fokozatosan vezetnék be a reformot. A törvényről második olvasatban májusban tárgyal a parlament, a köztársasági elnökhöz így leghamarabb júniusban kerül aláírásra. A jogszabály kritikusai korábban már jelezték, túlságosan kevés idő áll így az iskolák rendelkezésére saját iskolai programjuk megalkotására és arra, hogy megismerkedjenek az új törvénnyel. A törvény értelmében az iskolák tanterve két részből tevődne össze: gerincét az állami kerettanterv biztosítaná, melyet központilag fogadnak el, ezt egészítené ki az iskolák által kidolgozott úgynevezett iskolai program. Minden évfolyamban egy bizonyos óraszám az intézmények rendelkezésére áll, ennek felhasználásáról szabadon dönthet az intézmény. A magyar iskolák esetében ez átlag két órával kevesebb, mint a szlovák iskoláknál – ott ugyanis az anyanyelv és az államnyelv ugyanaz. A magyar iskolák második, harmadik és negyedik évfolyamában például csak heti két-két óra állna az iskolai program rendelkezésére, a többit az állam határozná meg a kerettanterven keresztül. „Nagyon kevés ez az óraszám, azt szeretnénk elérni, hogy ez mindenképpen magasabb legyen” – mondta lapunknak Pék László, a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetségének elnöke. Az eredeti elképzelések szerint az egyes oktatási intézmények saját iskolai programjaikkal versenyeznének egymással. Ezek megírására viszont a reform gyors tempója miatt csak pár hetük lesz a pedagógusoknak. Csehországban az elmúlt években vezették be a kétszintű tantervkészítés programját, ám a reform ott megbukott, ugyanis kevés idejük volt az intézményeknek saját iskolai programjaik kidolgozására. Nálunk még gyorsabb tempóban készül a reform, a tanárok még most sem tudják, miből mennyit kell szeptembertől tanítaniuk. Csütörtökön csak a tantárgyak óraszámait fogadta el a minisztérium, a tartalomról még semmit sem lehet tudni. Ezeken az Állami Pedagógiai Intézet szakbizottságai dolgoznak, amelyek összetétele viszont az elmúlt hónapokban többször megváltozott. A reform az alapiskolákat és a gimnáziumokat fogja érinteni, a tárca őszre készíti elő a szakközépiskolák tartalmi reformját biztosítani hivatott törvénytervezetet.
Ezzel kapcsolatos, az ÚJ SZÓ honlapján megjelent hozzászólások:
http://forum.ujszo.com/viewdiscussion.php?spoj=clanok-ujszo-214483
azért mert ő ezt a dolgot SZAKMAILAG, és nem POLITIKAILAG közelít meg!!!
Szia Triton! A altalad irottak tobbsegevel egyetertek, beleertve az MKP-n beluli marakodas karos hatasat is.
Az MKP 8 azaz NYOLCas évig volt KORMÁNYTAG!!(Lassan olyan leszek, mint Koral!). Nagyon akartak kormányozni!! De kiderült, hogy NEM ÉRTÜNK, hanem ÖNMAGUKÉRT!! Kaptak egy egyetemet, cserébe hallgattak,mint szar a gyomban, és élvezték a kormányzás "pozitívumait"!!! NYOLC ÉVIG !! És Te is azt mondod, hogy nem az MKP-n múlott, hogy ilyen a közoktatási törvény tervezete????Meg kellett volna valósítani még akkor, amikor ők álltak a "kormányrúdnál"! Tudták, sejthették, hogy a gazdasági reformok népszerűségvesztéssel járnak, számíthattak rá, hogy nem lesz örökké "liberális" kormány!!
Most is csak azt tudom mondani, Triton, hogy egyetertek azzal, hogy az MKP szegyellheti magat a sardobalas miatt, de nem ertem mit akarsz azzal mondani, hogy "Meg kellett volna valósítani még akkor, amikor ők álltak a "kormányrúdnál"! "
igen 8 év alatt lehetett volna ossze koto utat is csinálni délszlovakia kassa kozott de ezt nem csináltak. simon most jobb utakon járhatna.Most ugrandozik?Sok mindent nem csinaltak,bugár es a partia, de nefélj nem halnak éhen, ossze szedték magukat.
már nem állítja meg senki és semmi ... hacsaaaak politikusainktól (bár nem érzem a magaménak őket) eltérően nem fogunk össze mi szülők esetleg pedagógusok. Habár a pedagógusokban én nem bízom (talán érthető is miért nem kapnak két kézzel bárminemű ellenállásért, lásd Agócs ügy kontra államhatalom kontra MKP) de a szülők talán még tehetnek valamit. Ha figyelemfelkeltést akarunk az elsős gyermekek szülei ne engedjék csemetéiket az iskolába szeptember elsejétől. Higgyétek el nagy lenne a média érdeklődése határon innen s túl. Csak szervezés kérdése.
te nem védeni akarod a gyerekeket,de medializálni a helyzetet?A cigany gyerekek sem járnak iskolába nezd meg hol vannak:Tritonnak igaza van a 8 élv nem volt értelmessen ki használva.Csak hogy kutyábol nem lessz szalonna,,
való, hogy az MKP a saját mocsarába fulladr, az oktatási törvény a lissaboni szerződés túsza lett, íme így csinált bohócot az SNS az MKP-ől, meg Bugár is félretenné a személyes ambícióit, meg ez nem képviselet, ez lapítás mint trágya a fűben, annyiszor belénk rúgtak már magyarokba és az MKP mit csinál, lesem sz@rja az egészet, mi meg tűrjük birkául, hogy minél több bőrt húznak le rólunk és ezt teszik a magyarlakta régióban élő szlovákokkal is, hisz ők járulékos veszteségek..pfuj de undorító amivé az MKP is vált..
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MÓZES SZABOLCS
[2008. 04. 26.]