Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Szakmai beszámoló a Zsebünkre megy! pénzügyi pályázati szakkör munkájáról

Beszámoló a Zsebünkre megy! pénzügyi pályázati szakkör munkájáról

A 2019/20-as tanévben iskolánk, a Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium közel 1,5 millió Ft-ot nyert el az EMMI KNI-NTP -19 pályázatán. A pályázatunk címe: Zsebünkre megy! Programunk célja a 7-10. évfolyamos gyermekek komplex ismeret- és személyiségfejlesztése volt, az egész éves szakköri munka keretében elsajátított ismeretek mellett lehetőséget biztosítva minél több pénzügyi, illetve ahhoz kapcsolódó intézmény meglátogatására, széleskörű tapasztalatok, ismeretek szerzésére. Az egynapos tanulmányutak, 3 napos bennlakásos tábor és szülőkkel együtt töltött 4 órás interaktív foglalkozás során a gyerekek pénzügyi és vállalkozói, történelmi, numizmatikai, gazdasági ismereteit, pénzügyi tudatosságát, és az ehhez kapcsolódó matematikai tudását szerettük volna fejleszteni élményszerű tanulás, kreativitást fejlesztő tevékenységek alkalmazásával.

A tehetséggondozó programba iskolánk 7-10. évfolyamos tanulóit vártuk. A programba beválogatott 15 tanuló közül 6 fő a 8. évfolyamra, 8 fő a 9. évfolyamra, egy fő a 10. évfolyamra jár, és később még 2 fő 5.-es fiú is eljárt a szakkörökre. A programba bevont 15 tanulóból 12 fiú. A diákok életkora 10-16 év. A 9.-esek több alkalommal kiemelkedő eredményeket értek el pénzügyi versenyeken (Diák Management Bajnokság 7. hely, Vigyázz, Kész, Pénz! vetélkedőn a régiós 2 hely), vagy tagjai voltak az elmúlt években az iskola sikeres diákvállalkozásainak, (az év Diákvállalkozása cím - általános iskolák kategória; Pénzügyi Csúcs vetélkedő; BankVelem PénzOkos Kupa).

A támogatás segítségével többféle szakmai tevékenységet valósítottunk meg. Az 2019-20-as és a 2020-21-es tanévben szakköri foglalkozásokat tartottunk, három napos bentlakásos tábort szerveztünk Miskolcra, illetve két egynapos kiránduláson vettünk részt. A szakkörön végzett munkáról az érdeklődő szülőknek interaktív foglalkozás, közös játék során számoltunk be.

A szakkör tematikáját csoportmunkában, projektfeladatok segítségével dolgoztuk fel. A tanulók memóriáját, logikai és számolási készségét, pénzügyi tudatosságát fejlesztettük. A vállalkozás alapításhoz szükséges belső tulajdonságok, kitartás, eltökéltség, magabiztosság, pontosság fejlesztéséért diákvállalkozás létrehozását segítettük, vásárokra vittük az elkészült termékeiket. Előadóképességük, kommunikációs képességeik és IKT kompetenciáik fejlesztése érdekében prezentációt készítettek, a szakköri munkát interaktív foglalkozás keretében mutatták be az érdeklődőknek.

A diákok kreativitását is próbára tettük, előadások, kirándulások, múzeumlátogatások kapcsán kisfilmeket készítettek a pénz történetéről, gyűjtőmunkát végeztek, ppt-t, rollupokat, társasjátékot készítettek a tanult ismeretekhez kapcsolódva. Az együttműködőképesség, empátia fejlesztése céljából beiktatunk a szakköri munkába csoportos és személyes beszélgetéseket, vitát, csoport-, projekt-, gyűjtőmunkákat, filmkészítést. E tevékenységek a csapatszellem, egymás és a saját munka iránti felelősség, pontosság, tudatosság, önálló ismeretszerzéshez szükséges képességek fejlődését is segítették. A siker-és kudarctűrés, a megfelelő önismeret, metakogníció fejlesztése érdekében az önálló feladatok megoldása, projektmunka is szerepelt tervünkben. A tanulók beszédkészségét, szaknyelvét, kommunikációs készségét viták, csoportmunka során is fejlesztettük. Ezt célozták a honlapra készült tanulói beszámolók.

Célunk volt a gyermekek komplex ismeret- és személyiségfejlesztése, az iskolai szakköri munka keretében elsajátított ismeretek mellett lehetőséget biztosítva minél több pénzügyi, illetve ahhoz kapcsolódó intézmény meglátogatására, széleskörű tapasztok, ismeretek szerzésére. A pandémiás helyzet miatt némileg szűkültek lehetőségeink. Hálásak vagyunk a Diósgyőri Papírgyárnak, hogy ezen körülmények között is felejthetetlen élményt nyújtott diákjaink számára a múzeumukban tartott interaktív tárlatvezetéssel, és diákjaink kérdéseinek nagyon részletes, lelkiismeretes megválaszolásával. Hasonlóan meghatározó élményt jelentett az OTP Bank Pénzügytörténeti gyűjteményének meglátogatása, ahol a diákok a számukra tartott interaktív előadás során igen lelkesen tették fel kérdéseiket, majd lehetőséget kaptak arra is, hogy bele nézzenek régi számlakönyvekbe, kézbe vehessenek eszközöket, évszázados állás pályázati iratot is. 

A szakkörökön elsajátított ismeretek birtokában diákjaink képesek tudatosan, a korosztályuknak megfelelő pénzügyi számítások elvégzésével is alátámasztva dönteni pénzügyeikben. A mindennapi életben hasznos fogalmakkal ismertettük meg őket élményszerű tanulás keretében, játékos formában, a kreativitás, az együttműködési képesség, empátia, szociális készségek, önismeret, önkritika fejlesztését is szem előtt tartva. Erről tanúbizonyságot szolgáltat, hogy diákjaink 14 különböző országos pénzügyi-gazdasági témájú megmérettetésen vettek részt, melyből 7 versenyben döntőbe jutottak 4 esetében pedig győztesként végeztek.

 A diákok történelmi, numizmatikai ismereteit bővítette, hogy a Magyar Nemzeti Múzeum érmegyűjteményének legjelentősebb középkori darabjait részletesen bemutatta számunkra a gyűjtemény vezetője, valamint a Herman Ottó Múzeum Régészeti gyűjteményében tartott múzeumpedagógiai foglalkozás.Az ismeretszerző programokhoz kapcsolódó szabadidős programok pedig biztosították a feltöltődést.

A program eredményeként két darab 95cmx200 cm-es színes infografikát készítettek a gyerekek. Az egyik rollup az egyik diákvállalkozásunk, a Note Innovation céljait, alapításának történetét, működését mutatja be. A desigtervezéssel, honlapkészítéssel, színes borítójú füzetek készítésével foglalkozó diákvállalkozásnak saját honlapja, facebook, Instagram oldala is van. A rollup felhívja a figyelmet diákjaink történészek közreműködésével létrehozott új kétszemélyes stratégiai társasjátékára, amelyben magyar, illetve osztrák-orosz hadvezérek szerepébe bújva játszhatjuk újra '48-at.  (még többet: https://rebellio.hu/,  https://www.facebook.com/rebellio48).

A másik rollup a pénz történetét mutatja be az újkortól napjainkig, részletesebben kitérve a váltó, csekk, bankjegy és számlapénz fogalmára. A rollup pénztörténeti érdekességek fényképeit is tartalmazza. Felhívja a figyelmet a gyorsan változó pénzformákra, és elgondolkodtat arról, milyen formákat ölt majd a pénz a jövőben.

A szakmai programról részletesebben

 

A Pénz7 során Értem a pénzem címmel 4 órás interaktív foglalkozást szerveztünk a Balassi Bálint nyolcévfolyamos Gimnázium diákjainak és az érdeklődő szülőknek, 40 fő vett részt. A program a fejlesztette a diákok hétköznapi életben szükséges pénzügyi ismereteit, pénzügyi tudatosságát fejlesztése, egyben a meghívott vendégeket számára is bemutattuk a szakköri munkát. A foglalkozás keretében a gyerekek számot adtak az addig tanult ismeretekről, szakköri munkájukról, ppt vetítése formájában.  A közös munka során játékos pénzügyi versenyek, gazdasági vetélkedők, gazdasági társasjátékok játszása segítségével a család apraja-nagyja bevonódott a programba. Diákjaink élményszerű tanulás keretében szereztek új ismereteket a gazdasági életről.

A háromnapos tábor

A pályázat része volt annak programjához kapcsolódó bentlakásos, 3 napos tehetséggondozó szaktábor; 2 egynapos tanulmányi út, egy 4 órás élményalapú interaktív csoportos foglalkozás szülők, hozzátartozók bevonásával, es egy legalább 2 perces rövidfilm készítése.

A 3 napos bentlakásos tábort Miskolcra terveztük. Ellátogattunk a Diósgyőrben található a Diósgyőri Papírgyárba, amely a biztonsági papírok, így a papírpénz alapanyagának gyártója. Megismerkedtünk a papírkészítés történetével, fortélyaival. A rollupot, ppt-t, kisfilmet készítettek a pénz, a bankjegyek történetéről. A kiállítás a papír feltalálásának az 1920-tól Diósgyőrben gyártott papírra készült bankjegyeket mutatta be a kezdetektől a legújabb sorozatú címletekig bezárólag. A tanulók numizmatikai, történelmi tudásának bővítését célozták: a Herman Ottó Múzeum Régészeti Gyűjteményének megtekintése, múzeumpedagógiai foglalkozás, Diósgyőri vár megtekintése. A tábor során számos szabadidős lazító programot szervezünk a 15 diáknak: pl. pénzügyi vetélkedő, sportolás a Lillafüredi Kalandparkban, Szent István- barlangtúra, séta a Tündérkertben.

 

Legfiatalabb táborozó diákjaink véleménye a táborról

„Első nap megérkezés után lepakoltunk, megebédeltünk és elmentük a Szent István barlangba. Itt egy igen szép barlangtúrán vettünk részt. Ezután átmentünk a Lillafüredi Sport és Kalandparkba. Kedden megtekintettük a Diósgyőri Papírgyár Kiállítását. Az én személyes kedvencem a Diósgyőri vár volt.” (Gally-Kovács Márton)

„A tábor nagyon izgalmas programokat kínált. Az étkezések finomak voltak. A pályázaton nyert pénzt jól osztottuk be. Jó élmény volt a sétákat megtenni és vonaton utazni. Érdekesek voltak az esti programok és fantasztikus volt, hogy ekkor sem unatkoztunk. Nekem a Diósgyőri vár volt a kedvencem. Számomra ez egy nagyon pozitív élmény marad.” (Kiss Donát)

 

Egynapos tanulmányutak

A pályázati szakkör keretében két egynapos tanulmányúton vettünk részt 2020 októberében.  Ennek során 15 diákkal megtekintettük a Magyar Nemzeti Múzeum érmegyűjteményét, ehhez kapcsolódóan múzeumpedagógiai foglalkozáson vettünk részt. A tanulók pénzügyi, numizmatikai ismereteinek bővítése céljából iktattuk a programba az OTP Bank Pénzügytörténeti Gyűjtemény tárlatának megtekintését, a két látogatásról a gyerekek filmet is készítettek. Számos érdekes kiállítási tárgyat megtekinthettünk, többek között  motivációs leveleket 1908-ból, a nyolcadikosokat a régi kütyük érdekelték

A megvalósításkor tapasztalt problémák

A SARS-CoV-2 járvány, a korlátozó intézkedések miatt a Miskolcra tervezett májusi tábort  augusztusra kellett halasztanunk. A DIPA meglátogatása csaknem zátonyra futott a muzeológus betegsége miatt, de oda végül mégis beengedtek minket. A gyártás megtekintését viszont már nem engedélyezték. Szintén a járvány miatt igyekeztünk a kontaktusok számát csökkenteni, és a veszélyesebbnek tűnő fürdőzés helyett kalandparkot iktattunk be.

Az egynapos kirándulások megszervezése is sok problémába ütközött a járvány miatt, így végül az OTP Pénztörténeti Kiállítását és a Magyar Nemzeti Múzeum Érmegyűjteményét tekintettük meg.

A Cashflow társasjáték beszerzése számlázási problémák miatt volt megoldható, és a Feladatgyűjtemény sem volt beszerezhető, ezért ezekre a tételekre vonatkozó összegeket átcsoportosítottuk további tabletek beszerzésére.

Az utazási költségeket sikerült csökkentenünk, ezért a fennmaradt összegeket további szakköri foglalkozások megvalósításra fordítottuk a 2020 szeptember-november időszakban. 

A Zsebünkre megy! pályázati projekt összességében sikeres volt, kitűzött céljainkat, programjainkat megvalósítottuk. Köszönjük szépen az EMMI és az NTP-KNI-19 pályázat pénzügyi támogatását és Farkas György igazgató úrnak a pályázat adminisztrációjában nyújtott segítségét!

 

Figura Magolna és Vígh-Kiss Erika